Een beetje jaloers …

Over 6 (weliswaar lange) weken trekken we de schoolpoort na alweer een snel voorbij vliegend jaar achter ons dicht. Zoals het betaamt, is ons jonge volkje al druk bezig met het maken van plannen. Wat tijd samen met papa aan het zwembad van een of andere camping doorbrengen staat met stip op één.  Ook een voetbalkamp en een danskamp staan op het to want-lijstje. Net als een bezoek aan Zus 1 – 2, oma en tonton A.

Voor het eerst (wellicht niet voor het laatst) staat een Chiro-kamp op de vakantiekalender. Ons klein meisje dat het afgelopen jaar transformeerde in een echt juffertje, gaat voor het eerst op kamp. Let op, niet zomaar een kamp. Nee, een echt tentenkamp. Tien dagen lang zullen ze in van die groene legertenten slapen, naar de WC gaan op de befaamde HUDO (uit de info blijkt het om eentje met 5-sterren te gaan), douchen in openlucht, de hele dag spelen onder de blote hemel … Een heerlijk vooruitzicht…

Tijdens het info-moment deze avond voelde ik zowaar een steek van jaloezie. Ooit was ik zelf een meisje dat voor het eerst op kamp vertrok. Later werd ik animator, leidster, instructeur (of hoe je de cursusgever aan KSA-leiders ook noemt) en zelfs ‘kookmoeder’ (nog voor ik zelf kinderen had). Wij sliepen in goed uitgeruste gebouwen of in zelf opgeslagen tenten. Als we worst met appelmoes aten dan regende het gegarandeerd. De regennachten waren de ergste. De greppeltjes die rond de tenten gegraven werden, volstonden niet altijd om alle spullen droog te houden. Eén jaar offerden we de leidingstenten op om er droogplaatsen van te maken. Geen kledingstuk bleef droog. Uren hebben we door de duinen geploeterd, door de bossen gestruind, onze stemmen schor geschreeuwd, kampdansje geoefend, spannende spelletjes uitgedokterd… om het kamp met het befaamde kampvuur in schoonheid af te sluiten. Dagen om nooit te vergeten.

Ik gun het mijn meisje zo hard. Ze zal (ondanks een beetje onvermijdelijke heimwee) de tijd van haar leven hebben. Daar op een of andere Limburgse weide. Ondertussen denk ik met heel veel warmte aan mijn eigen tijd op kamp.

Tot gauw.

Veel liefs.

GewoonElke

Geef een reactie

