Het niet-inslaap-gen

Met haar warme handje onder mijn trui valt ze eindelijk in slaap. Het duurt altijd even voor onze jongste naar dromenland vertrekt. Gezongen, gestreeld, gevloekt, geweend, geroepen (pedagogisch verantwoord, ik weet het) … alles heb ik geprobeerd. Helaas, het wil niet in haar kleine hersentjes doordringen dat slapen noodzakelijk is. Nog even en dan is deze strijd voorbij. Dat verwacht ik tenminste.

Van de vier kinderen is geen enkel gezegende met het inslaap-gen. Uitslapen vinden ze best oké, vooral op schooldagen ;-). Slapen als je in bed ligt, is een principe dat moeilijker ingang vindt. Tijdens hun baby- en peuterjaren was/is het naar bed brengen van onze vier gasten een uitdaging.  Ze veranderen in drukke aapjes die het liefst uit hun bed klimmen, liedjes zingen en een heuse dansvoorstelling geven. Eens ze de schoolgerechtigde leeftijd bereiken, zijn ze na een drukke schooldag compleet versleten. Rond een uur of zeven vallen ze in slaap om pas de volgende ochtend na wat aandringen wakker te worden.

Het niet hebben van het inslaap-gen manifesteert zich opnieuw eens ze de leeftijd van vier jaar bereikt hebben. Na wat oefenen lukt het weer om op een aanvaardbaar tijdstip in slaap te vallen. Een nieuwe opflakkering worden we gewaar bij de verandering van het uur.  Om maar te zeggen dat slapen hier een serieus issue is dat voor heel wat frustraties heeft gezorgd.

Nog twee dagen crèche met middagdut en dan is het hopelijk voorbij. Dan heb ik mijn avond weer terug. Het bedwaken kan dan (ik duim) vervangen worden door andere (al dan niet nuttigere) activiteiten.

Tot morgen.

Veel liefs.

Elke

 

2 gedachtes over “Het niet-inslaap-gen

Geef een reactie

