Verjaren doe je zo!

Kinderen houden van jarig zijn!!! De dag na hun verjaardag tellen ze al af naar de volgende.

Met stip op één staan de cadeautjes en de berg aandacht die ze krijgen. Het begint al bij het ochtendgloren. Ze worden overladen met zoentjes, liedjes, knuffels. Minstens vijf keer zingen de anderen in huis het verjaardagsrepertoire. Op de ontbijttafel staat al eens een ‘specialeke’ in de vorm van een chocolaatje, versgeperst sap, pudding met speculaaskoekjes ….

Na de cadeautjes volgt de dagtaak. Die bestaat uit vieren. Lees: taart eten in de klas. Op een vrije dag wordt dit vervangen door een feestje met de vriendjes. Laat nu net dat laatste mijn minst favoriete onderdeel van al dat vieren zijn.

Ik heb helemaal niets tegen kinderen, integendeel. Een kind meer of minder, het maakt niet uit. Alleen verdubbelt het aantal kinderen die dan nog eens met zijn allen super in vorm zijn bij dergelijke festiviteiten. A ja, feesten doe je met het nodige enthousiasme.

Om het voor iedereen leefbaar te houden hanteer ik een aantal gouden regels:

  • de kinderen mogen zoveel vriendjes uitnodigen als hun leeftijd. Het mogen er ook minder zijn. Dit betekent dat er 7 mogen komen als je 7 wordt. Ik denk er wel aan om de limiet op 10 kinderen te leggen.
  • Wij feesten thuis. Ik weiger fortuinen aan binnenspeeltuinen, cinemabezoeken … uit te geven. Iedereen doet daarvan wat hij/zij wil, maar ik doe het niet.
  • We spelen beneden, niet op de kamers, in de bureau of godbetert in de WC. Een kort bezoekje uit curiositeit  (1, 2, 3 en dan beneden 😉 ) mag in het begin van de namiddag.
  • Ik voorzie een activiteit. Met de oudste zoon ging ik naar het speelbos in de buurt, met de meisjes deed ik een muzikale pak (morgen meer) en vandaag zette ik voor het eerst een pinata (maandag lees je hoe ik dit fikste).
  • We eten een taartje en drinken wat limonade. Die maak ik zelf. Verwacht hier niet te veel van. Ik neem een fles ‘piekwater’, giet daar wat suikersiroop (grenadine, citroen, framboos …) en klaar is kees.
  • Hoewel het niet meteen getuigt van greenpower gebruik ik vaak wegwerpbordjes en bekers. Op de bekers schrijf ik de namen. Eens het feest voorbij is, gooi ik alles in de vuilnisemmer. Of ik gebruik de befaamde Ikea-bordjes en -bekers. Zowat de helft van Vlaanderen en omstreken heeft deze in zijn kast staan. Alleen durven die wel eens omdraaien in de vaatwas.
  • Last but not least: laat het niet te lang duren. Een hele dag is te lang. Afhankelijk van de leeftijd duren de feestjes  2 tot 3 uur. Al verwacht ik me binnen een paar jaar aan pyjamafeestjes. Maar dat zien we dan wel weer. Tot het zover is, geniet ik op het einde van de dag van rust en stilte

Tot morgen.

Veel liefs.

GewoonElke

3 gedachtes over “Verjaren doe je zo!

Geef een reactie

