Hoe doen wij het?

Gisteren schreef ik over die onbegrijpelijke economische groei en het belang van winstmaximalisatie. Dat ik niet meteen fan ben van dit ongebreideld kapitalisme had je wellicht begrepen. Natuurlijk ben ik ook maar een kind van mijn tijd en ben ik niet helemaal vrij te pleiten.

Zo hebben wij een auto die op benzine rijdt, verwarmen we ons huis met gas. Mijn droomreizen zijn behalve een weekendje Parijs of Berlijn vooral heel ver weg. De kans bestaat dat ik in de toekomst nog wel eens op zo’n vervuilend, luid ding spring om het Afrikaanse continent verder te verkennen of nog eens mijn hartje op te halen in New York.

Onder het motto ook kleine beetjes helpen doen wij hier ten huize GewoonElke wel degelijk inspanningen te leveren om zorg te dragen voor ons hoogste goed: een gezond leven op deze planeet. Omdat het altijd beter kan, schrijf ik hier ons lijstje met positieve bijdragen zodat de opmerkzame lezer ons met tips kan overladen.

  • Ons woon-werkverkeer is behoorlijk ecologisch. Ik fiets met mijn elektrisch fiets naar het werk. De man gebruikt de metro en de grote verplaatsing naar Parijs gebeurt via het concept samen rijden.
  • De plastiek zakjes zijn naar het rijk der onnodige producten verwezen. Een dik halfjaar geleden kocht ik katoenen zakjes die het uitstekend doen als fruit-of groentedrager.
  • Ons weekmenu wordt zoveel mogelijk rond de seizoensgroenten gebouwd. Zo ga ik nu geen aardbeien kopen, maar krijgen de kinderen appels en peren. De kolen worden nu gegeten. Vooral in de winter is de samenstelling en het doen eten van mijn weekmenu een uitdaging.
  • Tassen uit de winkel heb ik allang niet meer nodig. Mijn collect&Go -bakken zijn mijn vast boodschappengezelschap.
  • Consuminderen; daar ben ik behoorlijk sterk in. Al is het vooral het economische aspect dat hier de hoofdrol krijgt. Voor ik iets nieuws koop, denk ik heel goed na of het wel echt nodig heb en als dat zo is, zoek ik het eerst in de kringwinkel of op 2dehands.be. Ik probeer de kinderen en de man diets te maken dat we hier al zoveel spullen hebben dat er echt niets meer bij hoeft.
  • Mijn krantenabonnement is een digitaal abonnement. Alleen op zaterdag maak ik een uitzondering. Dan mag de papieren versie ons huis binnen.

Werkpunten zijn er uiteraard ook.

  • Voor de hobby’s van de kinderen hebben we de auto nodig (al proberen we zoveel mogelijk met ouders in de buurt af te spreken. Dat scheelt toch een autorit).
  • Zonnepanelen liggen nog niet op ons dak. Ze staan voorlopig nog niet op de agenda wegens andere prioriteiten.
  • Nieuwe kledij kopen we nog te vaak bij de grote winkelketens die het niet altijd nauw nemen met arbeidsvoorwaarden.

Maar zoals ik al schreef, alle tips zijn welkom!!!

Tot morgen.

Veel liefs.

GewoonElke

 

Geef een reactie

