De geëngageerde ouder

Zeven jaar geleden beslisten wij een huis te kopen. Ons oog viel op een rijhuis in een dorp aan de rand van Brussel. We kenden er niemand. Net als elke andere ‘allochtoon’ moest ik mijn plek in het onbekende vinden. Gelukkig sprak/spreek ik de plaatselijke talen. In Brussel en omstreken is het handig om naast het Nederlands de taal van Voltaire te begrijpen en te spreken. Dankzij het smoelenboek leerde ik via via  een coole lady kennen. Ze werd mijn eerste vriendin in het voor mij ‘vreemde’ dorp.

Na een dik jaar in dat nieuwe dorp mocht de oudste zoon naar school. De ideale gelegenheid om mensen te leren kennen. Aan de schoolpoort viel dat wat tegen. Mijn kennis van het Nederlands en Frans waren helaas niet altijd toereikend om met alle andere ouders te converseren.

Om het integratieproces te versnellen besloot ik lid te worden van de ouderraad. Zes jaar later ben ik nog steeds lid van diezelfde ouderraad. Met vallen en opstaan proberen we ouders zo ver te krijgen dat ze zich willen engageren voor de school. Uiteindelijk is dit in het voordeel van onze kinderen.

Ik kan uiteraard alleen maar voor mezelf spreken. Maar die ouderraad heeft met toch al heel wat opgeleverd. Ik leerde andere ouders kennen, ook diegene die zich om wat voor reden niet voor de ouderraad kunnen/willen engageren, spreken me aan. De talendrempel wordt lager. De angst voor die onbekende blanke dame met al haar kinderen is verdwenen. Dankzij de ouderraad zie ik nog beter hoeveel energie en tijd de juffen in onze kinderen steken. Want ook zij willen het beste voor hen. Last but not least, zo’n engagement geeft voldoening. Het geeft dat tikkeltje meer zout aan het leven.

Dus andere ouder, als je tijd en zin hebt, kijk eens wat daar allemaal gebeurt op de school van jouw kinderen. Wie weet, zoeken ze wel iemand om een steentje bij te dragen.

Tot morgen.

Veel liefs.

GewooneElke

Een gedachte over “De geëngageerde ouder

Geef een reactie

