Een ‘normale’ werkmens

Meer dan 16 jaar staat op mijn onderwijsteller. Ondertussen gaf ik zowat alle vakken die binnen mijn mogelijkheden liggen. Ik passeerde in alle onderwijsvormen en graden. Alleen het BuSO en deeltijds onderwijs staan nog niet op mijn palmares.

Ik doe dit met hart en ziel. En ja, de ene dag gaat het al wat beter dan de andere. De ochtendspits eindigt soms in een bijna bloedbad waardoor mijn humeur onder nul zakt, de leerlingen hebben niet altijd zoveel zin, ik stap al eens met het verkeerde been uit bed. Ondanks al deze downs zijn er gelukkig ook ups. Anders hou je deze job niet vol.

Dat deze onderwijsjob dringend opnieuw de juiste waardering verdient, is duidelijk. Al te vaak ligt de focus op de vakanties en de 20,21 of 22 (of 29 uur voor de praktijkleerkrachten). Meestal vind ik dit niet zo erg dat mensen daarover zeuren. Het is immers waar dat ik elke vakantie thuis ben. Dit scheelt in de opvangkosten. Al kan ik je verzekeren dat de grote vakantie ook ten huize GewoonElke lang kan duren. Zeker als de man weer eens op één of andere missie is.

Ondanks het vertrouwen dat mensen in leerkrachten hebben (althans volgens de statistieken), loopt het fout als het op waardering aankomt. Om het allemaal een beetje te verduidelijken hertaal ik mijn job naar het uurrooster van de ‘gewone’ (normale 😉 ) mens. Zie hier de 38 uren opdracht van een leerkracht (3de graad):

  • lesgeven : 16 uur en 40 minuten
  • toezicht + studie (beschikbaarheid): 2 uur en 30 minuten
  • kopiëren: 50 minuten
  • lesvoorbereidingen: 11 uur
  • verbeteringen: 5 uur
  • overleg met collega’s: 1 uur
  • leerlingenadministratie (aanwezigheden, aanvullen dossiers): 2 uur

Dit betekent dat een gewone werkweek 39 uur telt. 18 uur daarvan worden als telewerk uitgevoerd. De overige 21 uur presenteren we op school.
Daarnaast zijn er nog klassenraden, personeelsvergaderingen, nascholingen, educatieve uitstappen, projectweken … Uiteraard zijn dit geen wekelijkse verplichtingen. De exacte berekening hiervan zal voor een volgende keer zijn. Toch is nu al duidelijk dat een leerkrachtenjob meer dan 38 uur/per week telt. De overuren worden verplicht tijdens de vakanties opgenomen.

Dan ga ik nu nog wat werken aan de lessen van volgende week.

Nog een fijne zondag.

Veel liefs.

GewoonElke

2 gedachtes over “Een ‘normale’ werkmens

  1. kaat zegt:

    Ik vermoed dat je blogje te maken heeft met de commotie van deze week, de reacties over de noemer in het onderwijs. Iedere keer opnieuw zeg ik aan mezelf ‘lees dat niet’, maar ik was er het hart van in. Ik heb lang gedacht om ook een blogje te schrijven met de titel ‘leraars moeten zwijgen’ (en misschien doe ik het nog) omdat het soms lijkt dat wàt wij ook zeggen over ons werk, wij moeten zwijgen wànt er is de vakantie.
    Ik vrees dat als wij morgen 36 uur zouden les geven, het nog niet oké zou zijn voor een grote groep mensen.
    Het verbaast mij ook dat ons beroep blijkbaar zo hoog gewaardeerd wordt. Of net niet, want in de contacten die ik met ouders heb (meestal naar aanleiding van problemen van allerlei aard met hun zoon/dochter) dan ervaar ik die waardering echt.
    Verdedigen in de zin van uitleggen dat ik wel degelijk behoorlijk werk doe ik niet meer.
    Toch bedankt voor je artikel !

    groeten van een collega die er al meer dan een kwarteeuw onderwijs heeft op zitten !
    Hou je moedig !

    Liked by 1 persoon

  2. An Crepel zegt:

    Zoveel respect voor je job Elke, ik was hier al langer van overtuigd, maar er is echt te weinig waardering bij het deel van de bevolking dat enkel de lesuren telt. Wat je zegt over de zomervakantie die lang duurt, dat kan ik me best voorstellen, ik weet niet of ik het zou aankunnen, 8 weken thuis met de kindjes! Maar tot slot: leraars hebben een enorme impact op onze jeugd, ze kunnen -soms beter dan ouders- een kind motiveren om in zichzelf te geloven, en het beste uit zichzelf te halen: dat noem ik nog eens verantwoordelijkheid!

    Like

Geef een reactie

