Over sigaretten, te nette schoorstenen en gladde, witte schoenen

Het is hier een beetje stil de laatste tijd .Dat het een beetje druk is de laatste tijd … Dat had je wellicht geraden. Deadlines stapelden zich als blokjes van een wankele toren op elkaar. Ondertussen kan ik opgelucht ademhalen. De hoofdzaken zijn achter de rug. Alleen de bijzaken staan nog op het programma. De meeste headdeadlines (hoofd-dodelijnen klinkt een beetje vreemd) waren werkgerelateerd. De allerbelangrijkste verloopt vannacht.

Vanavond rond een uur of acht mogen de kinderen hun schoentjes zetten. Traditiegetrouw hoort daar een wortel voor Slecht-Weer-Vandaag, een pintje voor Zwarte Piet en een stukje taart voor de Sint bij. Daar wordt op voorhand goed over nagedacht.

Enkele dagen geleden vraagt de zoon tijdens ons overloop-je-dag-rondje tijdens het avondmaal of ik sigaretten wil kopen. Ik val zowat van mijn stoel. De zoon, die heel erg bezig is met wat gezond is en sigaretten roken associeert met het eten van vuur, stelt een bijzonder atypische vraag. Blijkt dat hij in één van mijn favoriete jeugd-sentimentprogramma’s, ‘Dag Sinterklaas‘, de Sint had zien roken. Hij weet er ook nog bij te vertellen dat de heilige man niet meer dan één sigaret per dag rookt. We zullen het er maar ophouden dat dit fantastische programma in andere tijden werd gemaakt.

schermafbeelding-2016-12-03-om-16-10-23

Nog geen dag later vindt onze oudste dochter dat de hedendaagse schoorstenen te netjes gepoetst zijn. Opnieuw kijk ik verbaasd. Het beoordelen van de properheid van schoorstenen hoort niet meteen tot onze meest getrainde vaardigheden. Als ik haar om meer uitleg vraag, legt ze me haarfijn uit hoe de Pieten vandaag op tv verschijnen. Ze vergelijkt de Zwarte Piet uit Dag Sinterklaas (duidelijk het referentieprogramma wat de Sint-tradities betreft) met de Pieten die per boot in Antwerpen aangekomen zijn. Dat de zeep vandaag wat beter wast dan vroeger volstaat niet.

Ook de derde dochter laat zich niet onbetuigd. Ze vertelt me dat de Sint bijzonder gladde schoenen draagt. Deze moeten wit zijn en blinken. In alle andere gevallen glijdt de pardoes Sint van het dak. En een Sint met een gebroken been vindt ze terecht maar niets.

Wat de kleinste over de Sint, Zwarte Piet en Slecht-weer-vandaag denkt, is me niet helemaal duidelijk. Haar woordenschat bestaat dezer dagen vooral uit ‘dat is van mij’, ‘zelf doen’, ‘mijne’, …

3 gedachtes over “Over sigaretten, te nette schoorstenen en gladde, witte schoenen

Geef een reactie

