Kick off

Hier zit ik dan. Onderweg naar de allereerste les. Geloof het of niet, maar ik ben blij als een klein kind. Het lijkt wel alsof ik voor het eerst op schoolreis mag.
De kinderen zijn in de veilige handen van één van onze babysits. (De man is even op een doctoraatsstage in Denemarken.) De lasagne staat klaar in de oven, de pyjama’s liggen in hun bakjes, de huiswerken zijn zo goed als klaar… Alle kinderen, ook de jongste die maandag (klassenraadavond) een scène die niet zou misstaan in de betere vrouwenfilms ten beste gaf, zagen het zitten om een avondje zonder mama door te brengen. Ik kon de deur met een gerust hart achter mij dichttrekken.
Toch wel gek dat studeren het niveau van me-time kan bereiken. Als middelbare schoolstudent was ik altijd wel in orde, maar om nu te zeggen dat ik met hart en ziel achter mijn bureau zat, is toch zwaar overdreven. Pas toen ik via een paar omwegen als werkstudent aan de VUB geschiedenis ging studeren (nu toch ook al twaalf jaar geleden) ontdekte ik de geneugten van het studeren. Het voldane gevoel na het begrijpen van complexe politieke constructies of het vinden van de verbanden tussen allerlei spannende gebeurtenissen uit het verleden werkte verslavend.
Ondanks de toen toch wel hectische periode (werken en studeren is ook zonder man of kinderen allesbehalve een sinecure) kijk ik met veel plezier naar deze drukke tijden terug. Een volledige opleiding zit er voorlopig niet in. Het dansen op een slappe koord om gezin en werk te combineren vergt te veel energie. Toch zullen de twee vakken (elk semester één) me meer dan deugd doen. En wie weet ontdekt het jongste kind binnenkort wel de geneugten van het doorslapen … Met een beetje slaap is een mens toch altijd tot net dat ietsje meer in staat …

Veel liefs.
Tot gauw

GewoonElke

Geef een reactie

