Spannend … het vervolg …

Spannend … twijfel … spannend … opluchting … spannend … twijfel … goesting … spannend … twijfel … spannend …

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Donderdag ben ik er helemaal voorgegaan. ‘Waarvoor dan’, hoor ik vragen. Awel, ga even zitten en volg mijn redenering.

Ik sta voor de klas. Mijn leerlingen zitten in het 5de of 6de middelbaar. Het is mijn missie om hen warm te maken voor de lessen geschiedenis. Daarnaast geef ik nog enkele uren Nederlands. Sinds 1 september is daar kunstgeschiedenis bijgekomen. Dit laatste vak is nieuw voor mij. Uiteraard heb ik tijdens mijn opleiding de geschiedenis der kunsten bestudeerd. Een museum is voor mij geen buitenaardse plaats waar ik gillend van weg loop. Integendeel, ik sleep de kinderen geregeld mee naar tentoonstellingen. Ze kunnen dit niet vroeg genoeg ontdekken.

Het geven van dit vak is nieuw voor mij. En zoals steeds wil ik er helemaal voor gaan. Tijdens de vakantie doorploegde ik de kunstboeken uit de plaatselijke bib, schuimde ik het wereldwijde af op zoek naar de geheime wereld van de meest fascinerende kunstwerken ooit. Een beetje extra info kan er altijd nog bij. Bovendien geldt de idee van ‘levenslang leren’ nog steeds. Dus zocht ik een manier om nog meer achtergrond te verzamelen.
De zoektocht naar een degelijke nascholing leverde mij niet meteen iets op. Tot ik wat ging rondsurfen op de site van mijn ‘oude’ universiteit. Daar las ik dat het mogelijk was om enkele vakken via een creditcontract te volgen. Na wat heen-en-weer-gemail met een lieve studententrajectbegeleidster en talrijke gesprekken met de medemens hakte ik de knoop donderdag door. Ik zou me inschrijven voor twee vakken.

Dit lijkt belachelijk weinig. Zeker als je weet dat die vakken samen slechts 8 studiepunten waard zijn. Toch vind ik het razendspannend om opnieuw achter de schoolbanken te zitten i.p.v. ervoor te staan. Het betere goochelwerk moet ervoor zorgen dat ik ook tijdens de afwezigheid van de man de lessen kan volgen. Een duidelijke planning moet me in staat stellen om de examens tot een goed einde te brengen. De lat ligt hoog. Twee vakken zullen al heel wat inspanning vragen. Maar ik wil het zo graag. Ik wil zo graag wat meer achtergrondinfo over de geschiedenis der kunsten. Ik ga ervan uit dat deze ‘gestolen’ uren me zuurstof zullen geven. Bovendien kan ik deze vakken meteen in de praktijk gebruiken. Mijn lessen zullen er alleen maar beter en diepgaander door worden. En laat dit nu net de bedoeling van een nascholing zijn

Ondanks al deze fantastische ‘peptalk’ heb ik zo mijn twijfels. Kan ik het nog? Studeren en examens afleggen? Vraag ik niet teveel van de kinderen (babysit-avond – studietijd)? Is het al niet druk genoeg; vier kinderen met hun hobby’s en een man die vaak uithuizig is?
Het antwoord op al deze twijfels ken ik niet. Pas over een dikke 10 maanden weet ik of het een goed plan was of niet.

Spannend … twijfel … spannend … opluchting … spannend … twijfel … goesting … spannend … twijfel … spannend …

Tot gauw!
Veel liefs!

GewoonElke

Geef een reactie

