Brief#1 aan Jef

Beste Jef (meneer Colruyt klinkt een beetje stijf voor dit ondertussen uit de kluiten gewassen familiebedrijf)

Er moet mij iets van het hart. Ik weet dat u ethisch ondernemen hoog in het vaandel draagt. Ook aandacht voor het milieu is u niet vreemd. Op weg naar huis zie ik de windmolens die uw bedrijf van de nodige energie voorzien van ver zwaaien. Als werkgever stimuleert u het fietsgebruik en het gebruik van het openbaar vervoer. U draagt de Belgische telers een warm hart toe ( als we het filmpje in de frigo’s mogen geloven). Goed bezig!

En toch…. Uw gebruik van plastic doet alle voorgaande inspanningen in een klap teniet. In de versafdeling hangen plastic zakjes om fruit en groenten in te steken. De voorverpakte peren zijn goedkoper dan de losse peren. Conserven, pasta’s, allerhande doosjes worden samengehouden door meters plastic.

Dat dit met uw ecologisch imago botst, begrijpt zelfs het kleinste kind. Vandaar mijn toch wel prangende vraag: is dit plastic niet vervangbaar?

Ik kan u alvast herbruikbare stoffen zakjes voor fruit en groenten aanraden. Met een uitgekiende mediastrategie moet een goed doordacht systeem tot een succes uitgroeien. U slaat twee vliegen in een klap: u helpt het milieu en versterkt uw ecologisch imago.  De laagste prijs voor losse vruchten en groenten i.p.v. de hoogste in vergelijking met de voorverpakte geven beslist dat extra duwtje in de rug.

Met uw uitstekende team bedenkt u beslist een oplossing voor de andere berg plastic die uw bedrijf dagelijks verorbert.

Hopend u hiermee van dienst te zijn in uw zoektocht naar een goed evenwicht tussen milieu en ondernemen groet ik u.

 

Tot gauw!

 

GewoonElke

 

5 gedachtes over “Brief#1 aan Jef

  1. prinses op de kikkererwt zegt:

    🙂 Daar kan Jef een nachtje over slapen! Verder kunnen we hem toch wel melden dat die actie met die kartonnen dozen ipv plastiek tassen voor boodschappen een hele goede is. Graag nog deksels daarbij, dan zijn de dozen (nog meer) multibruikbaar, Jef. O, en Jef, nu we toch bezig zijn. Kan je de afdeling veggie spullen wat uitbreiden? Nu is die nogal saai en degelijk, maar ik geef toe dat ik af en toe naar de Delhaize ga voor die worstjes, het brede gamma, lekker spul.

    Like

  2. marijke zegt:

    heb ook eens een mail gestuurd in die trend… helaas heeft Jef mij nooit geantwoord…

    heb al eens gedacht dat ik als statement het verpakkingsmateriaal gewoon aan de kassa ging achterlaten; maar tot hiertoe niet gedurfd

    Like

Geef een reactie

