Over wijze lof #eindejaarslijstje 2

Eigen lof stinkt, zegt een oud spreekwoord. Een ander, nog ouder spreekwoord heeft het over zelfkennis. Die zou het begin van de wijsheid zijn. Een beetje wijsheid op het einde van 2015 kan nooit kwaad. Het stinkende lof hoort thuis op de composthoop. Vandaar dit weergaloze, coole lijstje vol wijsheid over de verwezenlijkingen van 2015 waarop ik trots mag zijn:

  • ik rijd al drie maanden met de fiets op en af naar het werk. Dat ik daarvoor sinds één maand elektrisch fiets doet niets af aan deze verdienste. De auto staat sinds 1 september elke dag netjes op één of ander plekje voor onze deur (of wat verder dankzij een giga-parkeerprobleem in onze straten) te wachten. Geen druppeltje benzine, geen centimeter slijtage … van onze Opel wordt nog aan het woon-werkverkeer van GewoonElke gespendeerd. Heel af en toe bracht de bus bij extreem late terugritjes soelaas. Toch iets om trots op te zijn.

IMG_0084

  • Mijn huishouden met de magische vier en de man loopt min of meer gesmeerd. Elke dag eten we zelfgemaakt eten, lopen de kinderen rond in netjes gewassen en geplooide kleren, elke dag zijn de kinderen op tijd op school, het huiswerk wordt elke dag gemaakt, de kinderen plonsen geregeld in het bad, de zoon mag voetballen, de oudste dochter danst, de drie grote kinderen zwemmen en zo verder en zo voort. Hoewel het altijd nog beter kan, vind ik het een verdienste om met een job, vier kinderen en een man een relatief georganiseerd, gesmeerd gezinsleven te organiseren.

IMG_5547

  • Ik sport opnieuw. Hiervoor mag ik mijn Zussen (voor het idee) en de Vriendin (voor de uitvoering, goede opvolging …) op mijn blote knietjes bedanken. De frequentie mag wat omhoog. Toch slaag ik er ondanks voorgenoemde verdienste in om minimum twee keer per maand de fitnessen en om drie keer per week naar mijn werk te fietsen.`

Schermafbeelding 2015-08-24 om 12.13.35

  • Ik leef gezonder, bewuster en het maakt mij gelukkiger. Ik heb geleerd om met de kleine dingen des levens gelukkig te zijn. Ik heb geleerd om te genieten. Ik heb geleerd om geduld te hebben. Ik heb geleerd dat voor alles een oplossing bestaat, ook al is dat niet altijd de perfecte oplossing … Dit klinkt ZEN. Ook al lukt dit nog niet elke dag, het zorgt voor meer evenwicht. Hoelang mijn onrustige zelve dit zal accepteren is hierbij de vraag. Maar zolang het duurt, geniet ik van mijn ZENNIG-GELUK.

11205573_10206026697959506_8296563611614725420_n

2015 was/is een goed jaar.

Alleen …. omdat alles altijd beter kan, schrijf ik binnenkort mijn to-do-lijstje voor 2016.

Een gedachte over “Over wijze lof #eindejaarslijstje 2

Geef een reactie

