Over vijf zalige momentjes in de vijf afgelopen dagen

Zaterdagmiddag. De wind waait door de bomen. De aanstormende wolken koesteren nog heel eventjes de regendruppels. De vier kinderen proberen zich min of meer nuttig bezig te houden. De man heeft net een bericht gestuurd. Hij is veilig geland en begeeft zich met de ijzeren weg huiswaarts. Mama zit achter de computer. De examens staan voor de deur. Historische en talige vragen moeten dringend op het scherm verschijnen.

De doorwaakte nachten van de afgelopen twee dagen leveren niet meteen een bijdrage aan de efficiëntie waarmee er gewerkt wordt. Ter afleiding waag ik me dan maar aan het schrijven van een blogberichtje. Helaas is ook hier de inspiratie niet meteen present. Op de blogplanning van deze week staat ‘Vijf zalige momentjes tijdens de afgelopen vijf dagen’. Dat lijkt me wel wat. Here we go!

  1. Ons kleine meisje, hoe kan het ook anders, grijpt zich op maandagochtend vast aan mijn kraag. Ze wil nog zo graag die laatste knuffel en zoen voor ze de rest van de dag met andere baby’s in crèche mag doorbrengen.  Eens in de armen van de verzorgster sluip ik stilletjes weg. Ze hoeft niet te zien dat ik haar achterlaat (wat dan weer een van de mindere dagmomenten is). Dat gevoel ‘ik-heb-je-nodig-mama’ verwarmt mijn tere hartje.
  2. Die 10 minuten me-time op het toilet. De vier blijven stilletjes in de woonkamer terwijl ik extra lang blijf plakken met een boek en mijn iPhone. Als ik even later terug in het gezichtsveld van de kinderen verschijn, moffelt er eentje een stapel princekoeken achter haar rug en probeert een ander vlug de tv uit te zetten. De laatste staat met een brede glimlach op haar hoofd in de zetel. En de kleinste zit heerlijk te prullen aan zus haar rondslingerende sokken.
  3. Het stralende gezicht van de zoon als die een doelpunt maakt. Ondanks de drukke zaterdagochtend – zoon aan de rand van het voetbalveld droppen; de Colruyt net niet leeg achterlaten; orde in de keukenchaos scheppen; de baby voeden – slaag ik er samen met de drie meisje in tijdens de laatste match van één van de vele voetbaltornooitjes  van de zoon aanwezig te zijn om te supporteren. Tussen de plasbeurt van de meisjes door scoort onze Rode-Duivel-in-spe een wereldgoal. Dit wordt gevierd met een high-fuif en een vliegend gebaar op het veld.
  4. Een heerlijk kopje citroenthee als de kinderen eindelijk in bed liggen. De man is voor drie dagen het huis uit. Mijn bewondering voor de alleenstaande ouder stijgt. Hoewel de man geregeld voor één van z’n vele projecten het Belgische grondgebied verlaat, went het niet. Het rushen van hier naar daar, het plannen zonder plan B, de eenzame beslissingen. Dit korte theemoment voor ikzelf mijn bed opzoek, is me heilig. Eventjes rust …
  5. Het enthousiasme van de kinderen omdat mama mee mag komen in de klas. Gelukkig organiseert de school dit soort activiteiten vaak op vrijdag. Op die dag kan ik me vrijmaken om samen met hen in de klas spelletjes te spelen, om te luisteren naar hun voorlezen of om zelf een verhaaltje te vertellen. Ze zijn zo trots om hun klas, hun vriendjes en hun kunstjes aan mama te tonen.

Zalig toch, die kleine momentjes …

2 gedachtes over “Over vijf zalige momentjes in de vijf afgelopen dagen

Geef een reactie

