15 dingen waar ik blij van word

Om mijn goede voornemens wat kracht bij te zetten focus ik me vandaag op die 15 dingen waar ik zo blij van word. Hier volgen ze in willekeurige volgorde:

  1. Vanzelf wakker worden. Geen vervelende wekker die je slaap op luidruchtige wijze onderbreekt, geen huilende kinderen die je adrenaline de hoogte in jaagt ..
  2. De eerste lentezon op je snoet. De warmte, de geur, de kleur … alles om je heen verandert en ziet er zoveel beter uit.
  3. Een heerlijk kopje thee als de kinderen eindelijk in bed liggen. Ik geniet van de warmte van de kop, van de stoom die boven de kop cirkelt, de zachte smaak van mijn groene citroenthee.
  4. Zoentjes. Onze twee oudste meisjes zijn echte zoentjesmonsters. Ze houden van knuffelen en overladen ons (mama en papa) met zoentjes. Ook hun kleine zusje mag van al die liefde meegenieten. De grote broer vindt zichzelf al behoorlijk stoer voor ‘zoentjes’. Maar zo af en toe heb ik het voorrecht om naast zijn dagelijkse knuffel een zoen te krijgen. Het lijkt eerder een snelle veeg op mijn wang. En toch voelt het als de dikste klapzoen die ik ken.
  5. De stilte voor de storm. Heel soms gebeurt het wel eens dat ik ietsje vroeger thuis ben dan mijn huisgenoten. Dan heb ik welgeteld 10 minuten rust. De stilte, het opgeruimde huis … Een zalig gevoel.
  6. Frambozen. Ze smelten op je tong en smaken zo zacht. Mmmm… Nog even en ik kan weer genieten van deze heerlijke zomervrucht. Het planten van een struikje of twee staat al gepland.
  7. Een goed boek. Ik hou ervan om mezelf te verliezen in de wereld van een ander. Met open mond lees ik de prachtig gebouwde zinnen. Ik geniet van de woordkeuze die nagels met koppen slaat.
  8. Mijn poetsvrouw. Ze komt om de twee weken voor drie uur. Als ik thuiskom, zie ik dat ze langs is geweest. Alles is opgeruimd, de vloeren zijn proper, het fornuis blinkt. Het lijkt wel alsof ze de zon in ons huis laat schijnen.
  9. Het warme lijfje van mijn kleintje dat tegen me aanligt. Dit onvoorwaardelijke vertrouwen van mijn onschuldig kind. Intens genieten.
  10. Warme sloffen in de winter. Ik haat koude voeten. Voor ik naar mijn werk vertrek, leg ik mijn sloffen op de verwarming. Als ik ’s avonds thuiskom, schuif ik er mijn koude voeten in. Heerlijk.
  11. De man die vroeger dan verwacht thuiskomt. Hij werkt in een ploegensysteem en is af en toe in het buitenland. Ik zit vaak alleen thuis. Heel soms eindigt zijn werkdag vroeger. Een gestolen uurtje.
  12. Huishoudapparaten die het leven aangenamer maken. Een efficiënt wasmachine, een goed functionerende stille droogkast, een brommende vaatwas, … terwijl ik languit in de zetel geniet van zoveel ijver.
  13. Een stapel verbeterde taken. Verbeteren vind ik één van de minst leuke onderdelen van mijn job. Slecht geschreven zinnen, bladen zonder naam, het betere knip-en plakwerk – google is je vriend wordt letterlijk genomen -, … Een punthoofd krijg ik ervan. Eens de stapel aan de linkerkant verdwenen is en die aan de rechterkant haar maximale hoogte bereikt heeft, zit de taak erop. Een kop thee is mijn welverdiende extraatje.
  14. Chillen in onze tuin. In de schaduw van onze Japanse kerselaar heb ik een prachtig zicht. Voor mij voetbalt de zoon. Op de glijbaan aan de rechterkant van de tuin speelt ons derde kind. De tweede in rij oefent met haar roze springtouw. De baby vermaakt zich op picknickmat. De zon verwarmt mijn lijf en leden. De zomer komt eraan!
  15. Het lezen van dit lijstje. Blij worden is gemakkelijker dan gedacht.
Een gedachte over “15 dingen waar ik blij van word

Geef een reactie

