Over goede voornemens

Bij elke nieuwe start horen goede voornemens. Twee keer per jaar waag ik me aan het plaveien van deze weg. Dit jaar doe ik er eentje extra bovenop!

Maandag start ik met werken na ettelijke thuisblijfmaanden. Dan laat ik mijn vier kleintjes op een voor mij ontiegelijk vroeg uur achter in de crèche of in de opvang. De kinderen hebben het over bewaking, een afschuwelijk woord. Gelukkig kan ik ze na school m.u.v. de dinsdag bij het laatste belsignaal oppikken. Een van de volgende blogs schrijf ik meer over ons werk-school-creche-gezinsritme. Vandaag schrijf ik over mijn verse goede voornemens:
  1. Op tijd naar bed, de cruciale sleutel om min of meer uitgeslapen door het leven te gaan. Zolang de baby borstvoeding krijgt, is dit voor mij van levensbelang. Ons kleintje maakt van doorslapen net als onze andere meisje op die leeftijd geen prioriteit. Hoewel ik amper wakker wordt als ze aanhapt, is het toch belangrijk om die gemiste tijd ’s nachts op een ander tijdstip te recupereren.
  2. Op tijd uit bed. Nu de dagen alsmaar langer worden, is dit niet onoverkomelijk, zou je zo denken. Ware het niet dat het vroeg-opstaan-gen niet tot de mijne behoort. De snooze-knop is voor mij uitgevonden. Dit tot ergernis van de man. Een keer snoozen mag, maar daarna moet ik onherroepelijk uit dat warme bed.
  3. Rustig blijven, altijd! Deze week nog beschreef de zoon mama als boze stress. Gelukkig wordt hun oordeel een dag later milder. Mama knutselt met hen, bakt pannenkoeken, leest boeken en geeft knuffels. Een omgegooide beker melk, een pasgewassen T-shirt met vlekken, een woonkamer gevuld met snippers …. Wie weet, lukt het mij dit probleem in complete zen-modus te lijf te gaan. Of nog beter, hebben de kids eindelijk begrepen dat het leven met wat minder nonchalance zoveel rustiger is.
  4. Tijd voor de man en voor mezelf. Met vier kinderen, een fulltime job en verbouwingen is het hier druk. Er gebeurt altijd wel iets wat moet gebeuren. Al deze prioriteiten even loslaten om samen of alleen eventjes van wat vrije tijd te genieten kan zoveel deugd doen. Elke dag eventjes al is het maar een kwartier en een keer per maand een avondje voor ons twee, dat zou nu toch moeten lukken
  5. Positief denken. Die paar maandjes thuis hebben me deugd gedaan. Meer dan vroeger slaag ik erin om halfvolle glazen i.p.v. halflege glazen te zien. Veilig geborgen in mijn eigen wereldje met de man en de kinderen is dat niet zo’n zware opgave. Stress, druk van buitenaf, minder tijd … kunnen de roze bril snel enkele tinten donkerder maken. Ik doen mijn best om het leven in knalkleuren te zien. Het schilderen van de stoelen was al een goed visueel begin.
Vijf haalbare doelen. Dit moet lukken. Ik hou jullie op de hoogte!
Een gedachte over “Over goede voornemens

Geef een reactie

