As we speak #1

Een blog schrijven zorgt voor iets wat – voor zover ik dit kan inschatten – op ‘runner’s high’ lijkt. Het lezen van de verhalen van andere bloggers is minstens even verslavend. Naast die 5 minuten broodnodige ontspanning, tips voor uitjes, boekensuggesties … zorgt het lezen van andere blogs voor inspiratie.
‘As we speak’ is een concept van Kelly van ‘Tales from the Crib‘. In de 8ste editie van haar rubriek lanceert ze een warme oproep aan collegabloggers om een soortgelijke post te schrijven. Zie hier mijn versie van ‘As we speak’.

  • Lezen: boeken fascineren en inspireren me al van voor ik de geheime code van ons schrift kon breken. Toen ik de betekenis van alle lussen, streepjes en bolletjes door had, ging een nieuwe wereld open.
    Honderden, wat zeg ik duizenden boeken heb ik sinds die dag gelezen. Voorlopig ontbreekt de tijd om het lijstje met gelezen boeken te laten groeien. Geen nood echter, de kinderen worden min of meer gehersenspoeld om net als mama boeken te lezen. En … dat lijkt te lukken. Over een aantal jaar kan je een mama met vier kinderen onderuit  gezakt in een of andere stoel met een boek in de hand terugvinden. Een idyllisch tafereel … Ik hou jullie op de hoogte.

IMG_4903

  • Eten: zoals hier en hier al te geschreven stond, probeer ik 40 dagen zonder vlees of vis te leven. Af en toe mag ik van mezelf zondigen. Het valt reuze mee.
    Tegelijkertijd laat ik cola staan. Het doet me goed. Ik voel me fitter en veel gezonder. 100% vegetariër ben ik er niet door geworden. Flexitariër, of semi-vegetariër zoals de een van de schrijvers op wikipedia het noemen, past beter bij mijn nieuwe eetpatroon.
    Op het internet en in tal van kookboeken zijn overheerlijke gerechtjes te vinden. Die probeer ik allemaal vol enthousiasme. Sinds gisteren explodeer ik de wereld van de vegetarische lunchen. Binnenkort laat ik je van mijn ontdekkingen meegenieten.

foto

  • Genieten van: mijn ‘vrije tijd’. Nog anderhalve week en twee weken paasvakantie als extraatje! Nog zolang voor ik weer aan de slag moet. De tijd die ik dankzij het opnemen van ouderschapsverlof ‘gekocht’ heb, is zijn geld meer dan waard. Geen ochtendrushes, tijd om onze baby te laten bloeien en groeien zonder extra stress, een relatief rustig avondspits en als surplus tijd, veel tijd om tijdens het weekend leuke activiteiten te doen. Straks zal het allemaal drukker worden, sneller moeten, maar eerst nog even vollen bak genieten van mijn tijd.
  • Mij aan het verdiepen in : de mogelijkheden van het ouderschapsverlof. Iets minder stress en wat meer tijd voor de kinderen en mezelf lijken mij twee fantastische doelstellingen voor het volgende schooljaar – net als alle onderwijsmensen denk ik in schooljaren en niet in kalenderjaren. Minder aanwezig zijn op de werkvloer heeft zo zijn gevolgen. Rekenen, prioriteiten afwegen, nadenken over mogelijk wijzigingen in de organisatie van ons huishouden … En dan hopelijk binnen X aantal dagen de beste compromis vinden.

IMG_5547

  • Reorganiseren: de economische betekenis van het woord is gruwelijk. Reorganiseren in je huis is dat gelukkig niet. Sinds de microbe van de lentekriebels hier toesloeg, zijn de ramen van de benedenverdieping gelapt, is de kamer van de meisjes opnieuw ingericht en hebben alle keukenspullen en aanverwanten een nieuw plekje gekregen. En Je zou het bijna niet geloven, maar een mens kan daar zo content van worden. Alles heeft een nieuw plekje, alle rommel is verdwenen. Er is alleen nog orde, een compleet zengevoel.
    Staan nog op het programma: de bureau, de logeerkamer, de woonkamer, de badkamer, de jongenskamer en de ramen op de tweede verdieping.
5 gedachtes over “As we speak #1

  1. Annelyse zegt:

    ik ben ook aan het organiseren thuis en rommel wegwerken en overbodige spullen elimineren. Het gaat traag (maar het is natuurlijk ook zeer traag ons huis binnengekomen), maar het is idd wel bevrijdend 🙂

    Like

Geef een reactie

