Over lentekriebels en opruimen

Ons huis is er eentje met kinderen. Als je ze niet hoort lachen, gillen, huilen, gibberen of gek doen, dan struikel je wel over een stuk verloren speelgoed. In de hal staan drie emmers met schoenen (de kleinste gaat nog schoenloos door het leven). De vestiaire in opbouw heeft een kapstok op kindermaat. Aan de tafel staat een kinderstoel. En zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Uit alles blijkt dat hier jonge kinderen wonen.

De hoeveelheid rommel die deze kleine mensjes maken is onvoorstelbaar. Zo heel af en toe kan ik het niet langer aanzien. En dan plan ik een grote opruimactie van de speelhoek. Alle spullen worden uit alle mogelijke bakken in de woonkamer uitgekieperd. Wat volgt, is een efficiënte triage. Ik lijk wel een spoedarts na een zware crash. Een kartonnen doos wordt met stukgescheurde en verfrommelde papieren gevuld. Beduimelde kleurboekjes worden zonder medelijden naar diezelfde doos verbannen. Het speelgoed dat stuk is, mag in de vuilniszak of naar het containerpark. Omdat kinderen nu eenmaal groot worden en andere interesse krijgen, verdwijnen er altijd spullen naar de kelder of de bureau. Hier pas ik hetzelfde principe als dat voor mijn eigen kleerkast toe. Alle speelgoedjes die daar een jaar later nog staan en vergeten zijn, kunnen naar de kringloopwinkel. Alles wat niet in de vorige drie dozen of zakken verdwijnt, mag in de gelabelde bakken (poppen, servies, doktertje, baby, knutselspullen … ) terug de speelgoedhoek in.

Een van mijn gulden regels bij mijn opruimplannen is de absolute afwezigheid van kinderen. Alle zorgvuldig gesorteerde speelgoed keert gegarandeerd in zijn voetsporen terug. Mijn kinderen houden niet van weggooien. Less is more behoort nog niet tot hun standaardwaarden (er wordt aan gewerkt).

Alleen is dit keer alles anders. Mijn opruimkriebels die in de lente steevast hardnekkiger zijn dan in de zomer komen tot volle wasdom net die dag dat de kinderen een dagje vrij hebben. Er zat niets anders op dan mijn guitig drietal de beginselen van een opgeruimde speelhoek bij te brengen.

De start van het actieplan ‘een opgeruimde speelhoek’ belooft alvast veel goed. Het uitgooien van het speelgoed is niets meer dan een leuk spelletje. Het weggooien van kapotte speeltjes gebeurt met de glimlacht. De moeilijkste fase is zonder twijfel het goedgekeurde speelgoed in de goede bakken krijgen. Na een uur doorwerken met duidelijke richtlijnen van mama is het lenteklusje achter de rug.

foto 2-3

foto 1-3

Rozengeur en maneschijn …  Dat heb je gedacht. Een van onze huisgenoten ruimde onlangs de puzzels op. Het systeem van elke puzzel heeft zijn eigen zakje was niet helemaal duidelijk. Alle puzzels werden zonder zakje in de puzzelbak gegooid.  Het is een hels karwei

om alle puzzelstukken opnieuw op de juiste plaats te krijgen. Het zweet breekt mij uit. Ik zie mezelf al avond na avond aan de rand van de puzzelmat op zoek naar het juiste puzzelstukje. Puzzelen vind ik verschrikkelijk. Bovendien moet ik puzzelen zonder voorbeeldprentje. Die werden bij een eerder opruimactie gesupprimeerd. En dan komt de oplossing.

‘Mama, ik zorg wel voor de puzzels. Ik kan dat goed.’
Aan het woord, mijn fantastische zoon. Hij vindt puzzelen geweldig. Puzzelstukjes lijken met hem te spreken. Hij kijkt ernaar en legt ze zonder verpinken op de juiste plaats.
En zo komt het dat mijn 6-jarige zoon na het maken van zijn huiswerk en na het voetballen (zijn absolute topactiviteit) aan zijn puzzelmatje zit te werken. Volgens zijn planning eindigt zijn huzarenstukje zaterdagmiddag. Hij is zonder enige twijfel de puzzelheld van de week!!

foto 4

Mijn gulden regel die zegt dat opruimen met kinderen niet zo’n fantastisch plan is, verban ik bij deze naar het rijk der zinloze regels.
Opruimen met kinderen, zelfs met echte sloddervossen, is helemaal geen onbegonnen, hels, langdurig, saai karwei.

2 gedachtes over “Over lentekriebels en opruimen

Geef een reactie

