# boostyourpositivity – Over destress en relax

Destress en relax, hoe doe jij dat? De opdracht van deze week. Daar moet ik toch even over nadenken. De afgelopen twee jaar zijn er twee topmomenten die uitzonderlijk hoog op de destress- en relaxschaal scoren. Twee jaar geleden ging ik Martin Heylen achterna. In het kader ‘GewoonElke  en de herkomst‘ vertrok ik halfweg juli met de kinderen (de man volgde een week later) naar Kinshasa, op zoek naar de roots van de man. Daar logeerden we drie-en-een-halve week bij tantine S. en tonton P.  Ondanks (maar ook dankzij) IMG_0473de fulltime aanwezigheid van schoonmoeder en schoonzussen werd dit de meest chill-vakantie van mijn leven. Ik had tijd; de kinderen hadden altijd iemand om mee te spelen; we leefden buiten; er viel geen druppel regen (aja, het was het droge seizoen); geen post; geen telefoon; weinig of geen internet (elektriciteit is daar een probleem) … ZEN! Dit complete zengevoel verdween dankzij de nachtvlucht richting Europa (om kosten te drukken landen en vertrekken Europese vluchten altijd in het donker!) als sneeuw voor de zon. Het destress-moment had ik toch maar mooi gehad. Het meest recente destress – en relaxmoment was op 24 september 2014. Die nacht werd geheel onverwachts onze jongste dochter thuis geboren. De vroedvrouw kon nog net de belangrijkste instructIMG_3256ie geven: “Pak je kindje, Elke.” Met ons vers pakje kon ik bij het schemerlicht in het hoekje van onze zetel bekomen van de schok. Het leek of wij – de vroedvrouw, onze baby en ikzelf – alleen op wereld waren. De man moest even bekomen van al dat natuurgeweld. Vrij van zorgen, alleen maar dat wonderschone kleintje in de stille nacht. Magisch Regelmatig destressen en relaxen in Afrika is budgetbewijs geen echt verstandig idee. Nog meer kinderen op deze wereld zetten is nefast voor het milieu. Bovendien duurt dit roesmoment slechts de eerste 24-uur en zijn de lasten ervoor en erna bijzonder stresserend. Het zoeken naar destress- en relaxmomenten dichter bij huis is voor de rest van deze blog een strak plan. De eerste en tweede plaats zijn al toegekend. De rest van mijn top 10 volgt in willekeurige volgorde:

  • warmte; wat hou ik van warmte. Een lekker warm zeepsopbad met een theetje en een krantje (meestal een boekje, maar mijn kinderen die mama zo graag imiteren benoemen mijn rustlectuur zo schattig als krantje …). Heerlijk.
  • een boekje lezen in het hoekje van mijn zetel. Even helemaal verdwijnen in de wereld van een ander. Sinds dit jaar hou ik een lijstje van de gelezen boeken op pinterest bij. Handig toch.
  • Uit eten in onze plaatselijke Italiaan Il Sorrento. Op woensdag en donderdag kun je er voor 5 euro ’t stuk overheerlijke pizza’s eten. Lekker en goedkoop. Uiteraard in fijn gezelschap!
  • café latte in Starbucks. Daarvoor moet ik zelfs niet meer helemaal naar New York (tien jaar geleden dronk ik daar mijn eerste latte). In Brussel zijn sinds kort in de stations Brussel-Centraal, Brussel-Noord en in het metrostation Rogier een starbucks te vinden. Op een kwartier treinen van ons huis!
  • gewoon chillen in de zetel. Sinds de afgelopen krokusvakantie is zelfs de zoon fan. Tijdens de afwezigheid van de meisjes stond, na een drukke week, een voormiddagje zetelhangen op het programma. Zijn oogjes blinken nog als hij het erover heeft.
  • verhaaltjes vertellen voor het slapengaan. Mijn eigen theater met een overwegend enthousiast publiek. Op dit eigenste moment behoren de boekjes van Olivia tot de favorieten. (Heel moeilijk te vinden, mocht iemand er eentje te koop aanbieden, graag). De blinkende oogjes maken me helemaal warm.
  • die tien minuten voor de wekker afloopt. Zwevend tussen slapen en waken, genieten van het warme bed en de aanwezigheid van de man. Hemels.
  • avondje uit met diezelfde man. De nodige vertrekstress (de man heeft TIJD) blijkt steeds de moeite waard.
  • dan zou ik nog mijn nieuwste tijdverdrijf vergeten; bloggen. Het lezen van blogs en het schrijven van mijn eigen verhaal  is pure ontspanning.
  • naar het schijnt heeft ook sporten een destress en relaxerend effect. Dat zal ik dan maar eens moeten herontdekken (ooit speelde ik volleybal). Voorlopig ren ik van hot naar her voor en door de kinderen. En dat rennen heeft nu net dat averechtse effect … Het helpt wel voor het destressen van de kids. Eventjes shotten tegen een bal of springen in de turnles, ze hebben er deugd van.

De afgelopen maanden heb ik mijn best gedaan. Toch zeker negen destress- en relaxmomenten kan ik afvinken. De vraag of ik dit na mijn ouderschapsverlof kan volhouden … daar antwoord ik over een paar maanden wel eens op. Tot het zover is, blijf ik destressen en relaxen. Heerlijk toch … !!! Deze blogpost kadert in het #boostyourpositivity project van Activia.

Een gedachte over “# boostyourpositivity – Over destress en relax

Geef een reactie

