# Dagen zonder vlees – de start

Dag 5 van Dagen zonder vlees is zo goed als achter de rug. En raad eens! Het gaat goed. Al 5, je leest het goed, 5 dagen zonder vlees.

Ik behoor tot de luie wijvenclub. Als het gemakkelijk gaat, waarom zou ik het dan moeilijk maken. Ingewikkelde gerechten met uren week- en kooktijd zijn niet aan mij besteed. Alles moet snel en efficiënt gebeuren. De meest tijdrovende klus van begin vorige week, hoewel dat dankzij dit venster op de wereld relatief is, is het zoeken van eenvoudige, degelijke veggierecepten. Het is nu eenmaal niet de bedoeling om net als de eerste de beste puber gewoonweg het vlees van mijn menu te schrappen. Er moet voor een degelijk alternatief gezorgd worden. Ook mijn zogende kind heeft recht op melk van de beste kwaliteit dankzij een gezond eetpatroon van de moeder, mezelf dus.

Op dag 1 kook ik rijst met paprika’s. Ik eet er nog twee groenteburgers bij. Voor de andere mee-etende gezinsleden (ondertussen gereduceerd tot twee wegens vakantiepret voor de helft van onze kinderen bij tante A.) gooi ik een lap vlees in de pan. De man behoort tot dat deel van de bevolking dat een maaltijd zonder vlees geen echte maaltijd vindt. Hij heeft een hardnekkige veggie-allergie ontwikkeld. Deze uit zich vooral in een humeur ergens beneden het vriespunt. Om mezelf geen 40 dagen een grumpy-man cadeau te doen, maak ik voor hem en de kinderen die het willen met veel liefde een vleeshoudende variant.

Dag 2 was simpel. Na een lange thuisblijftijd ga ik samen met een vriendin nog eens uit. Geen wild feestje. Verre van. We gaan naar de plaatselijke Italiaan. De pizza vegetale is net als het avondje tetteren meer dan de moeite waard. De meisjes die ondertussen uit Gent teruggekeerd zijn, krijgen boterhammen (die aten hun buikje rond met spaghetti bij tante A.). De man moet het stellen met een lasagne. De zoon is zijn eten op een ander gaan zoeken. Hij logeert enkele dagen bij zijn parrain.

Echte hamburgers eten we op dag 3. De pitabroodjes worden opgevuld met gegrilde aubergines, gebakken uien en ketchup. De man en de kinderen krijgen een vlezige hamburger, ikzelf doe het met een vegetarische burger. Gevonden in het veggie-assortiment van de Colruyt. Gebakken aardappelen maken het geheel af.

Zaterdag is onze vaste spaghetti-avond. Om 19 u. komen de twee oudste meestal uitgehongerd thuis van de zwemles. Een spaghetti bolognaise met versgemaakte saus uit de diepvries is een fantastische oplossing, zeker in het kader van het luie wijvenconcept. Om binnen het spaghetti-thema te blijven kook ik op dag 4 een gerecht dat ik op de site van madame zsazsa vind. De spekblokjes vervang ik door veggie-wokreepjes. Het is niet mijn favoriete veggie-schotel, maar hij is snel klaar en echt afschuwelijk is hij niet. De kinderen (die ondertussen weer voltallig zijn) en de man bekijken mijn gerecht met afgrijzen en danken de hemel voor hun vertrouwde spaghetti bolognaise.

Voor de laatste dag van de week zoek ik mijn inspiratie bij Jeroen Meus. Ik maak een witloofpizza. Die is sneller klaar dan de quiche die ik voor de vleeseters produceer. Zij krijgen prei met spekjes in hun taartje.

Tussendoor sla ik wat noten achterover. Mijn dagelijks ontbijt met havermout met peer zal ook wel voor de nodige vitamientjes zorgen. Om mijn ijzergehalte op peil te houden ben ik nu aan de floradix. Alle beetjes helpen.

En dit is het resultaat …

DVZ

 

 

 

 

 

 

 

Niet slecht gedaan, toch?

De echte uitdaging is overigens niet die 40 dagen zonder vlees (hoewel ik nu al van plan ben om af en toe eens te zondigen). Het helemaal niet drinken van cola, dat zwarte prikkelende drankje zal veel moeilijker zijn dan het niet eten van vlees. Maar … ook hier staat de teller op 5 !!!

Tips om mijn absolute cola-vrij veggie-dieet vol te houden zijn welkom.

Een gedachte over “# Dagen zonder vlees – de start

Geef een reactie

