#boostyourpositivity – Weekmenu

Nog niet zo lang geleden gebruikte ik mijn kostbare me-time (in de auto op weg naar huis na een vermoeiende werkdag) om de inhoud van mijn koelkast en diepvriezer te overlopen. Wat steekt daar ook alweer in? Welk overheerlijk gerecht kan ik in zo’n kort mogelijk tijdsbestek op tafel toveren? Hoe kan ik er bovendien voor zorgen dat mijn lieve, kieskeurige kindertjes al dit lekkers, boordevol vitamientjes met het nodig enthousiasme verorberen?

Niet de meest efficiënte werkwijze om een relatief rustige avondspits te creëren.

Op de blog van Mme ZsaZsa en op de site van de Colruyt verschenen en/of verschijnen weekmenu’s.  Geen slechte strategie idee om zelf eens te proberen, dacht ik toen.

Mijn eerste weekmenu’s schreef ik op stukjes kladpapier die ik dubbelvouwde; links het menu en rechts het bijhorende boodschappenlijstje. Handig. Na het shoppen kregen de briefjes een plekje op het prikbord.

Inspiratie vond ik niet alleen op de bovengenoemde sites. Ook de site van Delhaize en Libelle deden een duit in het zakje.

Briefjes zijn ‘vergankelijk’. Eens de punaise de karrenvracht kladjes niet meer kon houden, verhuisden de kostbare blaadjes naar de papiermand. Alle inspirerende gerechtjes zonder meer voer voor nieuwe bladen.

menu Sinds een half jaar pak ik het anders in. De inspiratiebronnen zijn gebleven; de kladjes vervangen door de Libelle-agenda.

Als ik nu compleet inspiratieloos een weekmenu samenstel en geen zin heb om het wereldwijde weg af te speuren op zoek naar ‘het’ eten van de week, kan ik op mijn eigenste menuschriftje terugvallen.

Een fantastische strategie, al zeg ik het zelf, want het werkt. Om de 10 dagen een halfuurtje werk en het avondeten met bijhorend boodschappenlijstje is geregeld.

Diegene bij wie bij zoveel georganiseer het angstzweet uitbreekt, kan ik geruststellen; er is ruimte voor flexibiliteit. Er wordt al eens met het menu van de dag geschoven. En frietjes uit het frietkot mogen ook nog altijd …

Dit zijn enkele van mijn snelle gerechtjes:

  • vlindertjes met scampi, paprika en tomaat
  • hamburgers met pitabroodjes, sla en gebakken aardappelen(overschotjes van de vorige dag)
  • spaghetti (zelfgemaakte saus uit de diepvriezer, onze klassieker na de zwemles)
  • pastinaakpuree
  • gyros met rijs en paprika’s
  • bakbananen met wortels en een lapje vlees
  • … (vul maar aan, alle suggesties zijn welkom)

 

 

foto Aan het opeten van de snottenbelpatatjes (spinaziepuree) wordt nog gewerkt…

 

 

 

 

Kleine noot voor de lezers van ‘het trouwfeest’: wij zijn al getrouwd, het zijn de kleuters (o.a. mijn dochters) van onze dorpsschool die op vrijdag 13 februari in het huwelijksbootje stappen.

Deze blogpost kadert in het #boostyourpositivity project van Activia. 

Een gedachte over “#boostyourpositivity – Weekmenu

Geef een reactie

